Marzec, 2013

Piątek, 15 marca 2013 Kategoria transport

Z pracy

Piątek, 15 marca 2013 Kategoria transport

Transport. Start rano trochę wcześniej, niż zwykle.

Czwartek, 14 marca 2013 Kategoria do czytania, transport

Powietrze pachnie, jak malinowa Mamba...

... konkretnie to pachnie mrozem. Z pracy jeszcze nie pachniało, na kurs już zaczęło (i zrobiło się sucho na jezdni), a gdy wracaliśmy po 23:00 było prawie dziewięć na minusie, w nosie świeży chłód... idealnie. Rano do pracy sam, bo Hipcia ma na później: też chłodno, tez przyjemnie i, jak wczoraj, Prymasa. Śniegu nie było, więc kierowcy nie jechali już tak spokojnie jak wczoraj i obawiałem sie nieco, że zostanę wciśnięty na prawy pas, gdzie będę albo się przeciskał przy krawężniku, albo jechał mając świadomość, że ktoś za mną usiłuje się przepchnąć i nie może, ale, znowu jadąc 25 km/h byłem szybszy od wszystkich.

Środa, 13 marca 2013 Kategoria do czytania, transport

Jak robić dystanse to tylko w tygodniu. I przypadkiem.

Po pracy miałem skoczyć na Wilanów załatwić jedną sprawę. Wyjechałem prosto w sympatyczny chłód, nawet sucho było. Po przepchnięciu się przez Banacha, wyjechałem na Wołoską, gdzie olałem zakaz dla rowerów, skręciłem w Wilanowską (sporo policji na kogutach - kolizje), na zjeździe wykręciłem maksa, po czym znowu olałem zakaz dla rowerów - wiedziałem, że po lewej stronie Wilanowskiej jest DDR, ale nie miałem czasu na wygłupy.

Powrót do domu - a w zasadzie start - był już mniej przyjemny. Ubrany byłem ciepło, więc z powrotem przebierając się w ciuchy zobaczyłem, że są odrobinę wilgotne. Po chwili ustabilizowałem temperaturę, do domu dojechałem po ponad godzinie.

W domu zabrałem się za przebranie koła Hipci na nowe. Pierwszy raz miałem okazję przekładać tarcze hamulcowe. Chyba się udało :)

Rano zebraliśmy się i hajda! prosto w śnieg. Przyjemny, jeszcze nie mokry (chociaż nie raz i nie dwa auto chlapnęło grudami)... aż do Kasprzaka_x_Prymasa, gdzie zorientowałem się, że zapomniało mi się spodni. Szybkie pożegnanie z Hipcią i z powrotem do domu. Po drodze coś mi się średnio jechało - śnieg padał mocniej, mniej widziałem, w końcu stwierdziłem, że trzeba włączyć światła... po chwili zorientowałem się, że wystarczy wymyć okulary z tego, co dziś na nie napadalo i pewnie będzie lepiej.

Jakoś przestało mi się wygodnie jechać. Rogi były jakoś nisko, od dwóch dni miałem je podnieść. Ale bylo tak paskudnie nisko... hamulce też zrobiły sie nisko... ruszyłem kierowicą: Aha! Kierownica się poluzowała. W domu zabrałem wszystko, dokręciłem kierownicę (mam nadzieję, że nikt mnie nie zabije za burdel na korytarzu, bo trochę wykapało z tego roweru) i ruszyłem z powrotem. Nie było czasu na zastanawianie się nad drogą: ani Dźwigowa, ani DDR przy Prymasa nie wchodziły w grę. Wskoczyłem w prawą jezdnię przy Prymasa, zająłem prawą ścieżynkę rowerową (prawą linię przerywaną między prawym i środkowym pasem) i tak wyprzedzając wszystkich dojechałem sobie do Blue Shitty.

I tym oto sposobem wykręciłem najdłuższy dystans w tym roku. Chyba trzeba się wziąć za siebie...
Wtorek, 12 marca 2013 Kategoria do czytania, transport

Bez SPD to jednak nie jazda

Zastanawiałem się kiedyś, czy jazda w SPD w ogóle cokolwiek daje. Bo jednak jeżdżę po płaskim, raczej równym, więc ewentualne zyski są raczej kiepskie. Zacząłem nawet coś przebąkiwać o jeździe do Norwegii na platformach, aż...

...aż okazało się, że na razie muszę jeździć na platformach, przynajmniej do czasu, gdy odkręcę stare pedały (Cola jednak nie pomogła - kolejne pomysły?). Już co prawda trochę się przyzwyczaiłem, ale nadal brakuje stabilizacji przy jeździe na stojąco, noga zamiast stać w miejscu cały czas łazi po pedale, a nierówność już nie jest tylko wyzwaniem, ale wymusza przerwę w pedałowaniu. Nie podoba mi się to. Nie chce mi się dodawać, że zmarzli mi stopy (a powinno być raczej na odwrót)...

Dalsze korekty pozycji na rowerze będą nieuniknione. Pewnie przez kilka dni będę przed startem z pracy regulował. W domu będę skręcał, bo Hipcia ma juz nowe koło na tył, będziemy więc dzisiaj przekładać. Tarcz hamulcowych jeszcze nie przekładałem.

Zima mnie już wkurza. Serio, serio. Bo taka zima, to psu na budę: ciepło, mokro; co z tego, że cztery poniżej zera, jak nadal na ulicach kałuże? To ja juz naprawdę wolę, za przeproszeniem, wiosnę. Przynajmniej będzie bardziej sucho, a jeśli nawet mokro, to mniej solniście.

Trasa - standard: po pracy zajechałem do Legionu, myśląc, że tam spotkam Hipcię (spóźniłem się 10 minut); do pracy - przez Plac Zawiszy.
Poniedziałek, 11 marca 2013 Kategoria transport, do czytania

Umarł jeden, niech żyje drugi

W sobotę zakupiłem nowego Vipera i niezwłocznie przystąpiłem do rozmontowania starego. Nie obyło się bez ofiar: pękło ramię bagażnika Crosso (bagażnik nie był zdejmowany od zamocowania). Do tego nie mogę do tej pory odkręcić starych pedałów; chyba czas je potraktować czymś chemicznym.

Nowy Viper dostał w prezencie bagażnik (roboczo: Hipci), błotniki, lampki... pojawił się problem z kierownicą. Umówiłem się ze sklepem, że grubaśna, która przyszła razem z nowym rowerem może być do wymiany na cieńszą i prostą. Na wszelki wypadek zmieniłem ją już teraz na starą - stara jest krótsza o 10 cm; podobno jest teraz moda na szersze kierownice... nie wyobrażam sobie jazdy na takiej 67 cm.

Na takiej kierownicy zresztą nie wyobrażam sobie mocowania rogów na takiej, chyba, że w kolejności (od brzegu): chwyt, róg, manetki. Stara jest dobra (chociaż most trochę za wysoki: 2 mm brakuje do maksymalnych sześciu) i opanowana w jeździe, mam dziwne wrażenie, że 10 cm robiłoby różnicę... szczególnie lusterkom napotykanych kierowców. :)

Pierwsze wrażenia z jazdy: panie, trza poregulować. Pominę już brak SPD (platformy po tylu miesiącach już są po prostu niewygodne), ale siodełko czeka na sporo korekt.

No i zima wróciła! Jupi!
Czwartek, 7 marca 2013 Kategoria transport, do czytania

Spoczywaj w pokoju, Viperze, czyli wuj bombki strzelił

Kiedy wczoraj startowałem z parkingu i zorientowałem się, że coś jest nie tak z łańcuchem, a analiza wykazała, że ostatecznie pękł prowadnik przedniej przerzutki (teraz są dwie widełki nie połączone niczym), mruczałem pod nosem, że to i tak najwyższy czas; na szczęście przerzucać się dało, problem był tylko z najmniejszą przednią (muszę jej użyć do wyjazdu z podziemi). Dojechałem do domu, zdjąłem mokre rzeczy, szczęśliwy, że w końcu mogę sobie pozwolić na jazdę na kurs.

Jechało się przyjemnie: pod kurtkę założyliśmy krótkie rękawy, temperatura sprzyjała... Naprawdę elegancko.

I już na miejscu, zaparkowawszy mój pojazd, zobaczyłem rysę. Pierwotnie myślałem, że to po prostu brud, jakieś pamiątki po zimie... przyjrzałem się uważniej - rysa. Przyjrzalem się uważniej... przez rysę raczej nie powinienem widzieć ściany, która jest za nią.

Szlag. Na wysokości złączenia górnej belki ramy z rurą sterową, tuż przy sterach pojawiło się pęknięcie. Na 11,7 cm obwodu ramy, w kupie trzymało się około dwóch centymetrów. Po kursie dojechaliśmy jakoś do domu, startując liczyłem jeszcze na to, że może jakoś uda mi się pojeździć do pracy (miałem nadzieję, że z tym pęknięciem jeżdżę już długo), ale świeże kilka milimetrów upewniło mnie, że to jest świeża sprawa. Poranny pomiar: 1,7 cm dzieli mnie od urwania całości.

Pocieszające jest, oczywiście, że nie stało się to podczas wyprawy, a jedynie w ferworze przygotować do tejże, niemniej jednak skutecznie zepsuło mi humor. Podsumowanie części, które muszę lub chciałbym wymienić przed wyprawą (przednie koło, widelec, napęd, linki+pancerze, być może siodło) zasugerowało mi ładną kwotę, która przekonała mnie do tego, że kupno nowego roweru jest dobrym pomysłem. Znając mnie, nie będę długo czekał: liczę na najbliższą sobotę.

Dwadzieścia pięć tysięcy kilometrów przejechane: Viper najprawdopodobniej stanie się dawcą organów. Rozejrzałem się już po sklepach rowerowych, dzwoniłem do Unibike, może, teoretycznie, jest szansa na nową ramę: to ułatwiłoby nieco sytuację.

Pozostał problem transportu do pracy - zostałem skazany na płatne środki transportu. Zerknąłem na stronę ZTM i złapałem się za głowę. Najtańsza opcja dojazdu, przy założeniu, że uda mi się zamknąć podróż w czterdziestu minutach, kosztuje 4,40 zł w jedną stronę. Kolejną najtańszą jest bilet dobowy za, bagatela, 15 zł. Przeliczyłem zyski i straty i wyszło mi, że najleszą opcją będzie jednak samochód.

Rano wstałem więc o 7:00 i o 7:25 dołączyłem do grona samochodziarzy śpieszących do pracy. Droga przebiegła w czasie, który smiało może konkurować z rowerem, bo od startu z garażu do wejścia do biura miałem 35 minut, w tym brak konieczności przebierania się. Do tego plusy, czyli kapitalne towarzystwo (moje; Hipcia oczywiście z roweru nie zrezygnuje), święty spokój, brak pchających się na mnie ludzi i to za jedyne 20 gr drożej, niż bilet czterdziestominutowy. Chyba się opłaca.
Środa, 6 marca 2013 Kategoria do czytania, transport

Zaczyna się ta cholerna pogoda...

...przy której człowiek nawet nie wie, jak się ubrać.
Wtorek, 5 marca 2013 Kategoria do czytania, transport

Jest szansa, że przeżyję

Przepisano mi mikroelementy, których podobno brakowało. Drugi dzień mija, teoretycznie widzę poprawę, w praktyce - trzeba poczekać z tydzień, aż minie efekt placebo. Niemniej jednak zachodzi poważne ryzyko, że jednak przeżyję i dalej będę wypisywał tu przeróżne głupoty.

W ramach jeżdżenia dojechałem do domu, a rano, z Hipcią, do pracy - przez Połczyńską, Górczewska jakas nieprzyjemna jest.

W Airbike zakupiłem Hipci nową piastę; spacerując fragmentem chodnika między Blue Shitty a Rondem Zesłańców zrozumiałem, że niepotrzebnie irytuję się na ludzi, którzy włażą na DDR. Tam w znakomitej części nie bardzo jest jak iść, gdy mijają się więcej niż dwie osoby.
Poniedziałek, 4 marca 2013 Kategoria do czytania, transport

Słońce świeci...

... poniedziałek nadszedł, po raz pierwszy od wieków po DDR (skład: kostka, szkło, piasek). Nie wiem, czy ludzi więcej, czy mniej niż zwykle, na pewno więcej niż na jezdni. Słońce grzało, trochę nie zgrywało się to z zapowiedzianym przez pogodynkę -3 (odczuwalna -7). Hipcia mruczała pod nosem, ja takoż, bo to, że ubraliśmy się za cieplo, to jeszcze pół biedy, ale oboje mieliśmy za ciepłe rękawiczki.